Ahogyan azt a nagyhét során megírtuk, Kassán megszűnt (a hivatalos megfogalmazás szerint felfüggesztették) a húsvéti magyar misék megtartását. A ma7.sk olvasói rendkívüli szolidaritást fejeztek ki a helyi magyar közösség, illetve annak egyik tagja, Dr. Fraenkel Emil iránt, hiszen a témába vágó cikkeink nemcsak nagy olvasottságot, de óriási szimpátiát is kiváltottak a Felvidék minden egyes tájáról, akárcsak a határokon túlról.
Fraenkel egyszemélyes tiltakozó akció keretében hívta fel a figyelmet arra a szokatlan helyzetre, amely során a kassai magyar hívek azért maradtak ünnepi misék és szertartások nélkül, mert az általuk hosszú évtizedek óta használt kassai Szentháromság-templomban a mindhárom napon csak szlovák nyelven celebrálnak misét a premontrei rendhez tartozó barátok.
Dr. Fraenkel Emil, kassai orvos ezért tiltakozó beszédet mondott nagycsütörtökön, a 18 órára tervezet mise helyszínén, a Szentháromság-templomban, szimbolikusan megakadályozva ezzel a szlovák nyelvű mise elkezdését. A tiltakozás részleteiről itt olvashatnak.
Nagypénteken igyekeztünk személyesen is kapcsolatba kerülni az ügy egyes szereplőivel, utunkat először a premontrei rend jászói központja felé vettük, ahol ki szerettük volna kérni a rend véleményét a kialakult helyzetről. Sajnos, Jászón a premontrei rendből senkit sem találtunk.
Mivel a jászói központban semmilyen mozgást sem észleltünk, és az objektumokat őrző magán-biztonsági szolgálat emberei is megerősítették, hogy senki sem tartózkodik az épületben, telefonon hívtuk a rend sajtószóvivőjét, Jozef Vaškót, aki a nagycsütörtöki konfliktus kapcsán már korábban ígéretet tett egy állásfoglalás eljuttatására. Sajnos, a telefonhívás nem hozta meg a várt eredményt.
Mivel Jászón kilátástalanná vált, hogy tudunk valakivel szót váltani, ezért Kassa felé vettük az irányt, hogy legalább Fraenkel Emillel tudjunk beszélni. Amikorra Kelet-Szlovákia központjába értünk, megkaptuk a premontrei barátok állásfoglalását.
Ebben az áll, hogy "dr. Fraenkel Emil nagycsütörtökön a Szentháromság-templomban önkényesen hátráltatta a mise online közvetítésének előkészületeit. Tiltakozó nyilatkozatot mondott el, amelyben hiányolta a magyar nyelvű misét. Emellett le is fényképezte a jelenlevő személyeket, akik kizárólag csak a mise megtartásával kapcsolatos tevékenység miatt tartózkodtak a templomban. A nyilvánosság előtt a templom le volt zárva. Mivel dr. Fraenkel felszólításra nem hagyta el a templomot, ezért rendőri beavatkozásra került sor. A rendőrök dr. Fraenkelt kikísérték a templomból. Fraenkel doktor nem rendelkezik sem a kassai magyar hívek, sem a vegyes, szlovák-magyar közösségek gondozásával és a romák lelkipásztori munkájával megbízott helynök megbízatásával. A nagycsütörtöki tiltakozás dr. Fraenkel egyéni akciója volt.
A Szentháromság-templombeli magyar szentmisék nincsenek és nem is voltak megszüntetve, azok felfüggesztésére a közegészségügyi helyzet miatt került sor, a rend apátja és a püspöki helynök megegyezése értelmében. A magyar hívek egyébként sem jelezték, hogy igényelnék a magyar nyelvű misék közvetítését.
A magyar hívek és a premontrei rend közötti kapcsolatok hosszú ideje kifogástalanok és reménykedünk, hogy dr. Fraenkel akciója ezt nem kezdi ki. Sajnáljuk, hogy dr. Fraenkel, aki orvosi végzettséggel rendelkezik, nem tartja tiszteletben a közegészségügyi szabályokat és figyelmen kívül hagyja az ebből adódó korlátozásokat, amelyek a misék rendjét is befolyásolja. Különösen sajnálatosnak tartjuk, hogy a húsvéti ünnepek során foganatosított rendelkezések miatt kialakult helyzetben egy ráadásul orvosi végzettséggel rendelkező személy úgy igyekszik a tevékenységét beállítani, mint ha az a magyar hívek jogainak védelmét szolgálná."
Eddig a jászói premontrei barátok állásfoglalása. Időközben megérkeztünk Kassára, ahol Fraenkel doktor válaszolt a ma7.sk kérdéseire.
Olvasóink szélesebb rétege előtt a nagycsütörtöki tiltakozó akciójával vált ismertebbé. Röviden bemutatná a kassai katolikus közösséghez fűződő viszonyát?
Kassán születtem, 44 éves vagyok, a Szentháromság-templomban ministráltam húsz éven keresztül. A Katolikus Értelmiségiek közösségének, illetve a Szent István Közösségnek vagyok a tagja, polgári foglalkozásom pedig orvos.
Mi volt a fő célja a nagycsütörtöki tiltakozással, mire szerette volna felhívni a figyelmet?
Századik éve, Trianon óta ezt a templomot kizárólag a helyi magyar közösség használta, bár az utóbb húsz évben már voltak szlovák misék is. A húsvéti három szent napon viszont csak magyar misék helyszíne volt a templom. Ez azért fontos, mert a Kassán levő 22 templom közül csak itt voltak magyar misék ilyenkor. A templom a premontrei rend tulajdonában van, ők a húsvéti miséket mindig a rend jászói központjában tartották.
Húsvétkor csak a Szentháromság-templomban voltak magyar misék és szertartások Kassán?
Így van. Ez ebben az évben annak az ürügyén változott meg, hogy a koronavírus-járvány idején csak online módon lehet a miséket megtekinteni. Ennek okán Martin Štrbák apát úr úgy döntött, hogy a jászói miséket behozzák Kassára, a Szentháromság-templomba és innét fogják online közvetíteni. Annak ellenére, hogy Kassán hat templomból közvetítenek párhuzamosan ilyen módon szlovákul misét, és a premontreiek rendi miséje lesz a hetedik. A magyar hívek rovására. Hozzá kell tennem, hogy a magyar hívek nem csak a hagyomány miatt járnak ide és tartják magukénak ezt a templomot. Ennek anyagi vonatkozása is van, mivel a rendszerváltás óta havi rendszerességgel összegyűjtenek 600-700 eurót, amivel a templomot támogatják. Ez harminc év alatt több mint 150 ezer euró.
Honnan tudja, hogy mennyi pénz gyűlik egy-egy hónapban össze?
Havi rendszerességgel közé van téve, hogy az adott időszakban mennyi adomány jött össze.
Azzal, hogy a szlovák misék Jászóról beköltöznek a „magyar templomba”, a magyar misékkel mi lesz?
Ideiglenes jelleggel nem kerülnek megtartásra – ez a hivatalos szóvivői válasz.
Ön pedig, ahogy a szóvivő mondja, behatolt nagycsütörtökön a templomba, és megakadályozta az immár szlovákul folyó mise közvetítésének a megkezdését.
Nem kellett „behatolnom” és nem alkalmaztam erőszakot. A templom egyik oldalbejárata nyitva volt, ezen keresztül közlekedtek a közvetítést lebonyolító szakemberek, itt osontam be, majd találkozni szerettem volna Štrbák apát úrral, aki erre nem volt hajlandó. Ez után mondtam el az előre elkészített nyilatkozatomat. Erre a már megjelent apát azt mondta, hogy a nyakamnál fogva fog engem innét eltávolítani, majd ez után hívatta a rendőrséget.
Egyedül hajtotta ezt végre, vagy volt valaki az ön kíséretében?
Egyedül mentem be a templomba.
Ebből úgy tűnhet, hogy ez a tiltakozás az ön magánakciója volt. Támogatják önt az itteni magyar katolikusok? Mennyire bírja a magyar hívek támogatását?
A kassai magyar közösség szenved, hogy a húsvéti misékbe bekapcsolódni csak a Duna Televízió hullámain keresztül lehetséges. A templombeli szertartásokon 300-350 fő szokott részt venni, amire az idén nem kerülhet sor, mindazok ellenére, hogy hét helyről közvetítenek Kassán szlovák misét. Visszatérve a kérdéshez: akikkel a közösségünk tagjai közül, illetve a helybeli közszereplőkkel beszéltem, akár személyesen, akár telefonon vagy üzenetben, mindegyik támogatott. És ezt bizonyítja az óriási számú kedvelés is az ma7.sk cikke alatt, amely ebben a pillanatban 1 200 körül jár (időközben ez 5 ezerre növekedett – a szerk. megj.)
Tehát akkor bírja a kassai magyar katolikusok meghatározó részének a csendes támogatását?
Azt hiszem, hogy tiszta lelkiismerettel jelenthetjük ki, hogy igen. Más lehetséges útja nem volt, hogy felhívjam a közösség és elsősorban a katolikus világ figyelmét egy ilyen anomáliára.
Amikor megkerestük a helyi legmagasabb egyházi méltóságot, az érseki széket, onnét azt a javaslatot kaptuk, hogy a magyar hívek nézzenek más médiában sugárzott magyar miséket. Mondja meg kérem, hogy miért nem jó az, hogy ha egy kassai magyar hívő egy pl. Budapestről közvetített magyar misét néz? Illetve, miért ragaszkodik ahhoz, hogy a kassai magyar, saját templomából közvetített misét nézhesse?
A kassai magyar közösségnek van két atyája, a húsvét pedig a közösség ünnepe. A kassai magyaroknak is kijár, hogy a saját atyáik közvetítésével hallhassák, láthassák és élhessék meg a húsvét misztériumát. Én úgy hiszem, hogy nekik ez ugyanúgy kijár, mint annak a több tízezer szlovák nyelvű hívőnek, aki ezt Kassán szlovák nyelven követheti. Ez lényegében csak egy technikai kérdés lett volna, hogy a premontrei rend az eddig szokásos helyszínről, Jászóról közvetítsen; s ha már másért nem, az általunk befizetett 150 ezer eurónyi támogatásért is megtehették volna ezt.
Hadd kérdezzem meg, annak a kis feszületnek, amit a kezében tart, mi most a jelentősége? Megerősítést ad? Nem mindennapos jelenség, hogy egy feszülettel jár valaki.
A nagycsütörtöki tiltakozó akción is ez volt a kezemben. Ezzel is ki szerettem volna fejezni, hogy nem erőszakkal érkeztem, nem fegyvert hoztam, hanem keresztet. Továbbá ki szerettem volna fejezni – hiszen Krisztus urunkat is most feszítették meg –, hogy a keresztnek ilyen vonatkozásban is helye van.
Az itteni magyar közösség temploma szintén újjáéledhet a feltámadással?
Ha a Jóisten úgy akarja, és a hívek is úgy akarják, továbbá nem szólnak közbe felsőbb érdekek, akkor a karantén elvonulásával legalább a szentmisék erejéig újra visszatérhetnek a templomba a magyar hívek.