2008 februárjában az egyházmegyei felosztás kapcsán több civil szervezet tiltakozott a szétszabdalás ellen. Nyílt levelet fogalmaztak meg és közel huszonötezren csatlakoztak a Felvidékről hozzájuk. Bővebben a hírarchívumban olvashatnak a kezdeményezésről. A Nyílt levél szövege itt olvasható: Link
2009. január 9.
Nem kér Csáky püspökéből az Egyház
A magyar nemzeti kisebbségért felelős helynököket eddig a besztercebányai, nyitrai és kassai egyházmegyékben neveztek ki, ahol ezzel a feladattal papokat bíztak meg. Ezenkívül több püspök és segédpüspök bírja a magyar nyelvet. Ez a Szlovák Katolikus Püspökkari Konferencia szerint elegendő.
Csáky azt a tényt hangsúlyozza, miszerint Szlovákiában mintegy 400 000 magyar nemzetiségő katolikus él. Az értük felelős püspök kinevezéséért 50 ezer aláírás győlt össze. A civil szervezetek, amelyek petícióval fordultak a Szlovák Katolikus Püspökkari Konferenciához, mindeddig nem kaptak választ kérvényükre. „Bízunk benne, hogy a jövőben teljesítik kérésünket,“ nyilatkozta Karaffa János, az aláírásgyőjtés egyik kezdeményezője, a Pázmaneum Polgári Társulás elnöke.
A nemzetiségileg vegyes területen mőködő papok megalapozottnak tartják azt a kérést, hogy a nemzeti kisebbségekhez tartozó híveknek legyenek saját helynökeik. „Több püspökünk van, akik beszélnek magyarul. Szerintem ez elegendő. A helynök kinevezése azonban nem lenne felesleges,“ állítja Kamil Kucharőík atya a füleki egyházközségből. Éppen a rozsnyói egyházmegyének, amelyhez Fülek is tartozik, a hozzá tartozó magyar hívő közösség viszonylag magas száma ellenére sincs magyar helynöke.
2009. január 8.
Széljegyzet a szlovákiai katolikus egyház nacionalizmusához
Ez a helyzet állt elő most (2008 júniusában – szerk. ) Kolonban, a magyar esperest 30 év koloni szolgálat után nyugdíjaztatja a nyitrai püspökség, helyébe Beséről helyezi át a szlovák papot, őt pedig a szalakuszi magyar plébános cseréli. Bese többségében szlovák falu, még további 4 település tartozik a plébániához. Szalakusz szlovák falu, ehhez a plébániához tartozik Béd és Menyhe, ide magyar káplánt nevezett ki a nyitrai püspök(ség)! Ha már mindenáron nyugdíjba küldik az esperesünket, akkor nem kellett 4 helyszínen változtatni, a mocsonoki magyar káplánnal megoldható lett volna az üresedés betöltése, de így minek nevezhető ez a püspöki döntés, ha nem nacionalizmusnak?!
A Kolonba kinevezett Markoviő tisztelendőt nem ismerem, lehetséges, hogy egy csipetnyi nacionalizmus sincs benne, egyformán szolgálja az Istent a szlovák és magyar hívek lelki üdvéért, de mivel nem magyar, én tiszta szívvel nem tudom elfogadni, s gondolom így van ezzel sok magyar testvérem. Én a hitemet azon a nyelven akarom gyakorolni, melyen megkereszteltek, tehát magyarul, ezen a nyelven kereszteljék és eskessék gyerekeinket, és temessenek, magyarul gyónhassak, ezt szlovák pap nem tudja részünkre megteremteni, bármilyen jószándékkal legyen irántunk!
Az egyházmegyék felosztása mögött szintén ott a nacionalizmus, a Nyitrai Püspökséghez csatoltak sok magyar plébániát a lévai, párkányi és zselízi esperességekből, ami talán mérsékli a zoboraljai magyarok kiszolgáltatottságát, nagyobb biztonságban érezhetjük magunkat, hiszen többen lettünk, több magyar plébánia, több magyar pap, de mit segít ez, ha a püspökség teljesen ignorálja a magyar hívek igényeit a hitgyakorlás terén. Annak ellenére, hogy kb. 50 magyar pap van a nyitrai egyházmegyében, mégis szlovák püspöki helynököt neveztek ki a magyar hívek részére, mert a püspökség szerint elég, ha tud magyarul!
Épp most voltak a koloni falunapok (2008. jún. 21.), az ünnepi szentmisét Mons. Pristaő celebrálta, így személyesen meggyőződhettünk magyar tudásáról, - még a magyar szöveg olvasása is gondot okozott neki, ezt hallva megértem, hogy csak próbálkozásai voltak a magyar beszéddel. Szlovákul dicsérően szólt templomunk fekvéséről, őseinkről, akik szerinte jóval az első írásos emlék előtt itt éltek, már a két hittérítő, Ciril és Metód idejében (!). De egy szóval nem említette Szent István királyt, aki a templomunk védőszentje, kinek rendeletére épült templomunk, nem említette Szent István feleségét Boldog Gizellát, fiukat Szent Imrét, sem a lovagkirályunkat Szent Lászlót, aki Nyitrán halt meg, a két zoborhegyi remetéről Szórádról-Andrásról és Benedekről sem szólt, akik egy időben az államalapító István királlyal lettek szentté avatva!
A magyar história elhallgatásán nem is csodálkozom, hiszen aki turistaként ellátogat a nyitrai várba, az megtapasztalja, a magyar történelmi vonatkozások említését teljesen kitiltanák a vártemplomból. A püspöki helynök magyar tudása és prédikációja után nem kell nagy fantázia ahhoz, hogy lássuk az egyház szándékát!
Főtisztelendő Püspök Atyák! Ciril és Metód feladata a hit terjesztése volt, hogy a szláv népek és nemzetek saját nyelvükön megértsék és gyakorolhassák a keresztény hitet, - ezt sikerrel teljesítették. A Szlovákiai Katolikus Egyház célja ettől merőben eltér, a magyar nemzetiségő hívek szlovák nemzetbe való beolvasztására törekszik, - remélem sose sikerül!
Vitathatatlan tény, a Szlovákiai Katolikus Egyház egyértelmően korlátozza a magyar híveket a hit gyakorlásában!
Mit tehetünk ez ellen? Szerintem egy megoldás létezik: Szlovákiai Magyar Katolikus Egyház!
A Szlovákiai Katolikus Egyház lassan két évtizede nem hallja meg imáinkat (Komáromi Imanapok), a Szentatyához nem jutnak el valós információk helyzetünkről, s épp ezért a Vatikán nem foglalkozik problémáink megoldásával, remélem most tudatosítják, hogy a szlovákiai magyar hívek hitgyakorlását érintő feltételeken sürgősen változtatni kell!
A szerző felvidéki katolikus magyar.
2009. január 7.
Szlovák egyházpolitika - Mit is jelent a kettős kereszt?
Aztán hosszú évekig nem lehetett hallani az ügyről. 2006-ban, Malina Hedvig megverése kapcsán két szlovák püspök is felemelte hangját a magyarellenes hangulat ellen, sokan remélhették, hogy enyhülés és közeledés következhet be, de 2008 év elejére visszaálltak a demarkációs vonalak. Tavaly január elején zajlott a szlovákiai egyházmegyék átszervezése, amelyet XVI. Benedek pápa februárban szentesített. A döntést Jozef Tomko bíboros a Népek Evangelizációja Kongregáció prefektusa hozta Szlovákiára.
A legutóbbi, 1977-es átszervezés óta 6 latin rítusú egyházmegyéje volt Szlovákiának, amely a 2008-as változást követően 8-ra változott. Megszőnt a Pozsony-Nagyszombati Főegyházmegye és helyén létrejött a Pozsonyi és Nagyszombati Főegyházmegye. A Nyitrai Egyházmegye egy részéből pedig létrejött a Zsolnai Egyházmegye. A Rozsnyói Egyházmegyéhez pedig hozzá csatolták a Breznóbányai Espereskerületet, hogy így „javítsák az egyházmegyében lévő nemzetiségi arányokat”. A keleti egyházmegyéket illetően nem történt változás.
A döntéssel kapcsolatban a szlovák püspöki kar egyértelmően tagadta, hogy a kisebbségek ellen irányult volna. Pedig sajnos joggal bukkant elő magyar „üldözési mánia”. A Pozsony-nagyszombati főegyházmegyébe tartozott a magyar többségő, vagy jelentős számú magyar hívőt tömörítő plébániák közel két-harmada (közel 250 plébániából 155). Az átszervezés következtében jelentősen lecsökkent a magyar plébániák aránya 3 új kerületben.
Tehát 2008-ban a Vatikán engedélyezte Szlovákiának a két új római katolikus egyházmegye kialakítását (és módosított a görög katolikus egyházmegyéken is), de a hosszú évek óta magyar püspökséget óhajtó szlovákiai magyar katolikus hívők kérése nem teljesült.
A már kevesebb, mint hatszázezres szlovákiai magyar közösségben csaknem 350 ezer fő vallja magát római katolikusnak. A hívők közel 250 plébániához tartozó területen élnek, de hivatalos megbízatás alapján senki sem foglalkozik a hitéletük problémáival, ezért "pásztor nélküli nyájnak tekinthetők". A szlovák püspöki kar tagjai között még olyan akad, aki beszél magyarul, de magyar közösségből származót, aki jobban átérezné e közösség gondjait, és megoldásokhoz szükséges jogkörökkel is rendelkezne annál nehezebb találni.
Csáky Pál legutóbbi felvetésére a Szlovák Püspökkari Konferencia elutasítóan reagált, és a Konferencia szóvivője a magyar hívek nevében kijelentette: „minden nagyon szép, minden nagyon jó és mindennel meg vagyunk elégedve”.
Csáky elfogadhatatlannak tartja, hogy a Szlovák Püspökkari Konferencia szóvivője ismételten úgy reagált a szlovákiai magyar katolikus hívők kérelmére, hogy csupán a téma politizálásáról van szó, s ezen a területen nem létezik semmilyen probléma. A korszerő egyház nem hagyhatja figyelmen kívül több mint 50 ezer hívő aláírásgyőjtő akcióját, amely során pasztorációjuk jobb szervezettségét kérelmezték – írja a Felvidék.ma. Csáky több alázatot és kevesebb büszkeséget kért a Püspökkari Konferenciától.
Sajnálatos, hogy Szlovákiában az egyház ilyen mértékben alá van rendelve a politikának és a nacionalizmusnak. Jan Slota által előszeretettel állítgatott kettős-kereszt szimbólum pedig sajnálatos módon nem a vallási együvé tartozást hordozza magában. A katolicizmus pedig jó lehetőség lenne, hogy közösséget teremtsen magyar és szlovák között, ahogy Krisztus is mondja: „Legyetek egyek, ahogyan Én és az Atya egy vagyunk...".
Kitekintő
2009. január 6.
Csáky Pál a Szlovák Püspökkari Konferencia szóvivőjének: több alázatot és kevesebb büszkeséget
2009. január 6.
A Szlovákiában élő magyar nemzetiségő hívekről nagyon jól gondoskodnak...
Kováőik szerint a Szlovákiai Katolikus Egyház álláspontja változatlan. A magyar híveknek szerinte vannak olyan püspökeik, akik törődnek lelkipásztori ellátásukkal és folyékonyan beszélnek magyarul. Több egyházmegyében vannak helynökök is, akik szintén foglalkoznak velük – mondotta. Csáky Pál a SITA hírügynökségnek adott interjújában elmondta, hogy magyar anyanyelvő, alkalmas embereket kellene kinevezni, hogy a magyar hívek pasztorációjával foglalkozzanak. Ez meggyőzően mutatná, hogy a Szlovákiai Katolikus Egyház gondol ezekre az emberekre is – jelentette ki a Csáky.
Csáky Pál a szlovákiai egyházmegyék 2008-ban megvalósult felosztását is bírálta. A felosztást Kováőik szerint hosszas, évekig tartó előkészület előzte meg. Ennek megkérdőjelezése a szóvivő szerint megsérti a Szlovákia és a Szentszék közti szerződést, mely szerint ez a Katolikus Egyház belső ügyei közé tartozik.
2009. január 5.
Slota Csákyt támadta
Továbbiakban Csákyt hazugnak nevezte és a magyarországi emberjogi biztos jelentését hangoztatta, miszerint a magyarországi szlovákok helyzete kilátástalan és rövid időn belül beolvadnak majd a többségi nemzetbe.
2009. január 5.
Csáky: Magyar püspök kellene Szlovákiába