Idén is útjára indult a Feltámadási menet, amely ezúttal kisebb változtatásssal a csíksomlyói szentmise után érkezik vissza Felvidékre.
Az ágaiban kb. 3000 km-es nemzeti zarándoklat – másképpen is kifejezve: keresztyén magyar összefogás - húsvéttól most már Krisztus király napjáig (adventig) tart, és ugyanúgy, mint eddig, áthalad minden kárpát-medencei utódállamon. Most is húsvét vasárnap indul el a négy ág, de olyan változtatással, hogy csak szombatokon és vasárnapokon halad, és ily módon a pünkösd előtti vasárnapig jut el azon településekre, ahonnét biztosan megy egy közösség Csíksomlyóra. E négy közösség viszi el oda a feltámadási jelvényeket, majd ott, a Kis-Somlyó nyergében az ünnepi nagymisét követően találkoznak a fenti Madonna-szobornál, ahol a jelvényeket szimbolikusan összeértetik. Ezután átadják őket a székely közösségek képviselőinek, kik által a Feltámadási menet négy ága visszafordul napnyugat felé, és Csíksomlyó kegyelmével - üzenetével egyre-egyre halad tovább a Kárpát-medencében, míg nem Krisztus király ünnepén – fontos ez a királyi eszme! – a négy ág újra összeér a Kárpát-medence napnyugati pontján, Sopronban. Így az eddiginél is több település vehet benne részt, és a négy ág még inkább átfogja népünket. Ráadásul, idén még inkább megteremtődik annak lehetősége, hogy más kárpát-medencei népek közösségei is be-bekapcsolódhassanak. (Szép példája az összefogásnak, hogy Nemesmileticsen horvátok is részt vettek az ünnepségen, Élesden pedig szlovákok.)
A Feltámadási menet jelvénye, az Árpád-kori motívumú „szárnyas kereszt". Ez a motívum egyaránt elfogadható megoldás a katolikus és protestáns testvérek számára. Árpád-kori eredetében benne rejlik keresztény/keresztyén egységünk eszméje. Benne rejlik húsvét (kereszt), pünkösd (szárny) szimbolikája is. A kezdet egységét úgy fejezzük ki, hogy nagypénteken a tihanyi kálvária feszületénél még egy a feltámadási jelvény, majd délután 3 órakor válik ott ketté, s hozzuk át egyik felét Zamárdiba. A jelvényre a résztvevő közösségek egy szalagot köthetnek fel. A szalagokon üzenetképpen egy idézet is szerepelhet. Az a tapasztalatunk, hogy a felkötött szalagok túlnyomó többsége általában a helyi színeknek, helyi címernek felel meg. Nem szoktunk kérést megfogalmazni a szalagokra vonatkozóan, de most ajánljuk, hogy 2-3 cm-nél ne legyenek szélesebbek, mert nőni fog a Feltámadási menetben résztvevő települések száma, és el kell, hogy férjenek a jelvényen a szalagok.
Szeptember 29-én érkezett Bussára az egyik ág, majd Óvár – Csáb - Lukanénye, Nagycsalomija – Ibolybalog – Inám - Ipolynyék, Ipolyság, Ipolyvisk, Zselíz, Udvard, Deáki - Nyitra – Zoboralja, Alsó- Felsőszeli útvonalon érkezik október 28-án Felbárra. Innét november 3-án Bácsfa-Szentantalon fogadják, november 4-én Somorján és november 10-én Félben fejezi be felvidéki útját.
A másik ág november 3-án érkezik Helemba és Garamkövesd egyházközségekbe, majd november 4-én Révkomáromba.
Természetesen a Felvidék keleti része sem maradt ki a Feltámadási menetből, így bekapcsolódott Kisszelmenc –Nagyszelmenc - Kaposkelecsény, Nagykapos – Lelesz - Királyhelmec, Rad, Füzér, Jánok , Bodolló - Szepsi, Tornaújfalu - Szádalmás, Tornalja, Rimaszombat és Füleksávoly is a Feltámadási menet jelvényének fogadásába.
A FELTÁMADÁSI MENET RÖVID TÖRTÉNETE
2005. január:
A 2004. dec. 5-i szomorú népszavazási eredmény elhatározásra juttatta a zamárdiakat: meg kell mutatni egy kárpát-medencei hatókörű cselekvéssel, hogy az itt élő magyarság elválaszthatatlanul egy, és krisztusi jövője adja fennmaradását. Így jött létre a Feltámadási menet gondolata. Kocsi György zamárdi plébános jóváhagyásával a zamárdiak megkezdik a szervezést.
2005. húsvét:
Nagypénteken a tihanyi apátság altemplomában, I. András király sírjánál volt a feltámadási jelvény. Húsvét reggel a Balaton vizén áthozták a tihanyiak, s a zamárdi húsvéti ünnepi nagymisén felkötötték rá a helyiekkel együtt az első szalagot. A szentmise végi ünnepség során egy csángó fiatalember egy olyan dallamot furulyázott el, ami csak húsvét hajnalán csendül fel Klézsén. Egy ágban, a zamárdiak 40 km-es zarándoklatával Iregszemcsére így indult el a Feltámadási menet. Ezután stafétaszerűen minden nap 30-50 km-rel jutott egy-egy közösség által egyre közelebb Csíksomlyóhoz, a magyarság legnagyobb szakrális ünnepéhez, a pünkösdi búcsúhoz. A szervezési idő rövidsége miatt csak úgy sikerülhetett a Somlyó-hegyi oltárhoz érnie a Feltámadási menetnek, hogy Kolozsvártól Nagy Lajos és Feiscmidt János nyugdíjas gyalog vitte odáig a feltámadási jelvényt. Hét év távlatából látva ezt a tettet, egyre növekvő hálával tartozunk nekik emiatt. A somlyói Péter-Pál plébániatemplomban a csángó misén kapcsolódtak be moldvai testvéreink a kezdeményezésbe. Pünkösd után e templom fogadta be a feltámadási jelvényeket a következő évig. A szalagoknak tartót készítettek, e tennivalókat Gecző Ilona asszony végzi azóta.
2006:
A Feltámadási menet Zamárditól és Tihanytól kezdve két ágban haladva kötötte össze húsvétot pünkösddel. A két ág eszmeileg egy szívet rajzolva áthaladt ezentúl minden magyarok lakta utódállam területén. A Feltámadási menetbe több református és egy unitárius gyülekezet közössége is bekapcsolódott! A Duna Tv ez évtől kezdve rendre nyomon követi vallási műsoraiban, közvetítéseiben a Feltámadási menetet. Ugyancsak ezen évtől kezdve püspöki erkölcsi támogatásokat kap a kezdeményezés.
2010:
A Feltámadási menet három ágban éri el Csíksomlyót. A harmadik ág az ország közepén „cikázik" hol északra, hol délre, s feltámadási jelvénye emiatt Kalotaszegig ér el, s ily módon azt a kisbácsiak viszik fel Somlyóra.
2011:
A Feltámadási menet négy ága most már behálózza a magyarság minden területét, a negyedik ág vonja be az eddig kimaradt alföldi tájakat és az erdélyi Bánátot. A negyedik „szárnyas keresztet" a temesváriak – ótelkiek viszik el Csíksomlyóra. A magyarság egységét érintő nagy közjogi változások miatt a Feltámadási menet a hála jegyében zajlik. Idén nem zarándokkönyvekbe írnak bele a résztvevő közösségek, hanem kéréseik gyűlnek össze, amelyeket együtt a Kissomlyó-hegyi pünkösdhajnali szentmisén tárják Megváltónk elé.
2012:
A Feltámadási menet lebonyolódásában és kihangsúlyozott eszmeiségében is megújul.